Hoe zijn relatiegeschenken ontstaan?

relatiegeschenken

Kijk eens op een webshop van relatiegeschenken en je komt terecht in een walhalla van keuzemogelijkheden. Van docking stations, powerbanks tot waar je fantasie maar in staat is. Alles voorzien van jouw persoonlijke boodschap gericht aan je zakelijke relatie of medewerkers. Maar hoe lang bestaat het idee achter relatiegeschenken nou eigenlijk en hoe heeft de ontwikkeling zich verder voortgezet?

De geschiedenis achter onze zakelijke giften

Het doel achter relatiegeschenken is een positieve indruk maken op mogelijke klanten, leveranciers, zakenpartners of eigen medewerkers. Nu stellen we ons de vraag: wanneer zijn relatiegeschenken überhaupt ter sprake gekomen en hoe zag de ontwikkeling eruit door de jaren heen?
Uit onderzoek kunnen we afleiden dat zelfs in de prehistorie een bepaalde vorm van “relatiegeschenken” bestond. Denk hierbij om stamhoofden met veel macht en zeggingskracht. Bij ontmoetingen werden deze stamhoofden geëerd met een geschenk, in de hoop op positieve invloed op de beslissing die de stamhoofden uiteindelijk maakten.
Een relatiegeschenk, hoe wij het vandaag de dag kennen, kan eigenlijk pas als zakelijk geschenk worden gezien vanaf de tijd dat de handel zich ontwikkelde. In de vroege commerciële handelswijze kwam het vaak uit op nationale of regionale culturele hoogtepunten zoals gerechten, kruiden maar ook potterie. Een mooi cadeau in combinatie met een “zaadje” dat achtergelaten wordt bij een (potentiële) zakenrelatie, waar iets moois uit kan bloeien.

Relatiegeschenken als spiegel van de tijdgeest

Vandaag de dag dienen relatiegeschenken ook voor dat doel, met enige achterliggende manipulatie of branding. De dynamiet in onze huidige maatschappij is anders ten opzichte van de prehistorie en men neemt niet meer voldoening met een handgemaakt vaasje (of wel – mocht je origineel willen zijn). Relatiegeschenken anno 2018 zijn duurder, luxer en innovatiever. De technologische ontwikkelingen die wij nu meemaken, met onder andere kunstmatige intelligentie en de flinterdunne computerchips, is een stukje van onze tijdgeest. De weerspiegeling hiervan is lijnrecht in het assortiment van relatiegeschenken te zien.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *